Leren, informeel of formeel, kent vele vormen.
In het HRD jargon praten we vaak over leerinterventies. Als ik hier spreek over opleiding bedoel ik het rijke scala aan activiteiten die leren stimuleren en faciliteren. Dat kan eLearning zijn maar ook een workshop. Dat is een intervisie of een collegiaal gesprek bij de koffieautomaat. Dat is het bekijken van een TED-lecture of het samen met je buurman in elkaar zetten van die kast zonder tekening of handleiding. Dat is het volgen van een hoorcollege of het zelf ontdekken van de functies van je nieuwe camera door ze één voor één uit te proberen. Essentieel is wel het reflecteren op wat je doet.
Leren is een continu proces als je ruimte neemt voor reflectie en inspiratie. Leren verrijkt.
Leren vraagt om nieuwsgierigheid, willen verkennen en om lef, durven te ontdekken en mogen experimenten en dus ook om fouten te mogen maken. De lef is dus nodig bij de lerende en ook bij de omgeving. Leren mag, nee moet, leuk zijn. Sommigen spreken van edutainment. Dat gaat me te ver. Creatieve werkvormen prima, maar in een tent op het strand als doel op zich slaat door.
Leren doe je zelf en vooral ook met elkaar. De ander kan je helpen te reflecteren. Jij kunt de ander inspireren. Leren is het werken aan verandering. Dat kan nieuwe kennis zijn, een nieuw inzicht, nieuwe vaardigheden, ander gedrag of het versterken van je lerend vermogen.