Wat is het Wiel van Romiszowski?
Dit is een praktisch analyse instrument om samen met een manager na te gaan wat de vraag achter de vraag is en welke oplossing daar het beste bij past. Zie hiernaast.
Ter illustratie een sprekend voorbeeld uit de praktijk:
- Manager “Naar welke cursus kan ik Alexandra het beste sturen?”
- Jan Willem (ik): “Wat is het doel van deze cursus, wat moet Alexandra leren?”
- Manager “Nou ze deed haar administratie in Excel altijd prima maar de laatste tijd constateer ik ineens veel meer fouten.”
- Jan Willem: “Dus ze beheerst Excel al en ook haar administratieve taken?”
- Manager: “Ja, tot voor kort althans. Dus is een opfriscursus een goed idee lijkt me.”
- Jan Willem: “Heeft Alexandra nog elke dag plezier in haar werk?”
- Manager: “Weet ik eigenlijk niet. Misschien doet ze dit werk al te lang.”
- Jan Willem: “ Zou Alexandra een zwaarder takenpakket aan kunnen?”
- Manager: “Ja, ze heeft veel meer in haar mars dan ze nu laat zien.”
- Jan Willem: “Is het een idee dat je dit met Alexandra bespreekt en praat over een uitbreiding van haar takenpakket?”
- Manager: “Prima plan. En die cursus laten we maar even rusten, mee eens?”
- Jan Willem: “Helemaal. Misschien goed om wel te kijken hoe je haar kunt ondersteunen bij het aanleren van de nieuwe taken”.
Alexander Romiszowski’s oorspronkelijke opleiding is die van ingenieur, gevolgd door management- en onderwijsstudies. Zijn werk kenmerkt zich door een grote praktische bruikbaarheid en resultaatgerichtheid. Ook behoort hij tot één van de pioniers van de systeembenadering binnen het onderwijs.
Meer dan 40 jaar heeft hij in verschillende Europese landen, Amerika en ontwikkelingslanden gewerkt binnen het domein van de Educatieve Technologie, vooral in het onderzoeksveld van de ‘instructional design’ of ontwerpkunde. Daarnaast is hij ook Professor en gastdocent aan verschillende universiteiten, zoals bijvoorbeeld de Syracuse University in de staat New York.